Welke positie in de beleving van de doelgroep neem je in?
Bij de oriëntatie naar een oplossing neemt je doelgroep meerdere aanbieders in overweging. Je doelgroep overweegt de verschillende opties en maakt een keuze op basis van de, voor hem, belangrijke waarden. Het is daarom belangrijk om je doelgroep een heldere keuze te bieden en een duidelijke onderscheidende positie in te nemen.
In een positioneringsmatrix brengen we het concurrentieveld in kaart en gaan we op zoek naar de gaten in de markt.
- Kies een onderscheidende positie in de besluitvorming van je doelgroep
- Inzicht in de belangrijkste waarden en koop aspecten
- Inzicht in de markt en positionering van concurrenten
- Identificeren van gaten en beste positionering tov concurrenten
Aanpak
Op basis van de persona’s en waardepropositie bepalen we wat de belangrijkste waarden zijn voor de doelgroep. Vervolgens kijken we hoe de belangrijkste concurrenten zich positioneren op deze waarden. Middels een positioneringsmatrix brengen we de kansen en uitdagingen in kaart en bepalen we hoe we het merk positioneren ten opzichte van de concurrentie.