Hoe zorg je voor een perfecte match tussen je aanbod en de taken, behoeften en wensen van je doelgroep?
Het aanbod voor je klant is een belangrijk onderdeel van je business. Sluit dit aanbod niet goed aan dan leidt dat direct tot verlies van omzet. Een goede propositie kan juist weer voor een hogere waardeperceptie zorgen. Het is daarom belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan je waardepropositie zodat je doelgroep begrijpt hoe jij hun probleem oplost en helpt om hun dromen te realiseren.
Met behulp van het Value Proposition Canvas verdiepen we ons in de taken, frustraties en dromen (jobs, pains & gains) van je doelgroep. We onderzoeken welke punten het belangrijkste zijn in een keuze voor een oplossing en op welke problemen we in moeten spelen om de waardeperceptie van het aanbod te maximaliseren.
- Verhoog de waardeperceptie met een perfecte match tussen product en markt
- Het is belangrijk dat je doelgroep begrijpt wat je te bieden hebt. Een goede propositie duidelijk hoe jouw aanbod het probleem van je doelgroep op lost.
- Een sterke propositie speelt haarfijn in op de taken, frustraties en dromen van je doelgroep.
- Daarnaast is een goede propositie onderscheidend en zorgt er voor dat klanten voor jou kiezen en niet voor de concurrent.
Aanpak
Aan de hand van het Value Proposition Canvas maken we een vertaalslag van de jobs, pains en gains naar producten, diensten, ‘painreleivers’ en ‘gaincreators’. Deze oefening vormt de basis voor een scherpe propositie.
Products & Services: wat biedt je de klant op dit moment in termen van product(en) en service(s) om in te spelen op de behoeften van de klant.
Painrelievers: op welke manier kun je de negatieve emoties, de ongewenste kosten en situaties weghalen / vermijden?
Gaincreators: op welke manier kun je de positieve emoties, de gewenste voordelen of situaties realiseren?